ဤစာအုပ္ျဖစ္ပြားေစသူ
ဘကၡဴအရွင္အရိယဓမၼ၏ ဘဝတစ္စိတ္တစ္ေဒသကို ျမန္မာျပန္ဆိုသူ ေတာင္တြင္း
ကိုကိုႀကီး၏ နိဒါန္းစကား ေဖၚထုတ္ခ်က္အရ သိရွိခဲ့ရၿပီးျဖစ္သည္။ ျမႇား (၅)
ေခ်ာင္းအားျဖင့္၄င္း၊ ၾကယ္ (၇) ပြင့္အားျဖင့္၄င္း အက်ဥ္းေဖၚျပခဲ့သည္။
သတၱမၾကယ္ပြင့္ ေဖၚထုတ္ခ်က္အရ ဗုဒၶဝိဟာရဘံုဘိုင္ျမိဳ႔ ဓမၼသဘင္မွ
ထြက္ေပၚလာေသာ လုလင္ငယ္ ေယ႐ႈ တိဗက္ပညာေတာ္သင္ ကိစၥကို အက်ယ္တဝင့္ေဆြးေႏြး
တင္ျပခဲ့ပါသည္။
ယခု အ႒မၾကယ္ပြင့္ အမွတ္အသားျဖင့္ ေဖၚျပရေသာ္-
၁၉၃၈
ခုႏွစ္တြင္ အရွင္အရိယဓမၼသည္ အိႏၵိယျပည္တြင္ မေမြ႔ေလွ်ာ္ မေပ်ာ္ပိုက္ေတာ့၍
ေတာင္တြင္းႀကီး ဆရာေတာ္ အသွ်င္ ဥကၠ႒၏ေျခေတာ္ရင္းတြင္း ျပန္လည္ခိုလံႈလာသည္။
၁၉၃၆-၁၉၃၈ (၂) ႏွစ္ ေနခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ အတိအက်
မခန္႔မွန္းႏိုင္ေပ။ အခ်ိန္တိုအတြင္းမွာ အျခားဘာသာတရားမ်ားကို
မေတာ္မတရားေစာ္ကားေသာ ဓမၼသဘင္ဆိုသည္ကို အမွန္တကယ္ က်င္းပႏိုင္ခဲ့ပါသေလာ?
ဓမၼေဒသနာ ေဟာေျပာပြဲေလာ?
သက္ဆိုင္ရာ
ဘာသာဝင္တို႔၏ ပင့္ဖိတ္ခ်က္အရ ေဟာေျပာေသာ အခမ္းအနားကို တရားပြဲဟုေခၚသည္။
ေန႔ရက္၊ အခ်ိန္၊ ေနရာ၊ တရားေခါင္းစဥ္စသည္ အစီအစဥ္ျဖင့္ ေဟာၾကားျခင္းကို
တရားပြဲဟု ဆိုရသည္။ အရိယဓမၼ၏ ထင္ရာျမင္ရာေျဖဆိုပြဲသည္ တရားပြဲမဟုတ္။
ဓမၼသာကစၥာတရားေဆြးေႏြးပြဲေလာ?
အျခားဘာသာတရားကို
သိလိုေသာ သို႔မဟုတ္ မိမိဘာသာတရားကို သိေစလိုေသာ ဓမၼမိတ္ေဆြႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္
ညႇိႏိႈင္းတိုင္ပင္၍ ေန႔ရက္ေနရာ အေၾကာင္းအရာ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအျပင္
အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးျခင္းကို တရားေဆြးေႏြးျခင္းဟုဆိုသည္။ အရိယဓမၼ၏ တစ္ဖက္သတ္
အႏိုင္ယူေျဖၾကားပြဲသည္ တရားေဆြးေႏြးပြဲမဟုတ္။
ဓမၼဝိဝါဒတရားျပိဳင္ပြဲေလာ?
၁၉၃၆
ခုႏွစ္တြင္ျပဳလိုပ္ခဲ့ေသာ "ေက်ာက္ကြင္း အေရးေတာ္ပံု" ဟုေက်ာ္ၾကားေသာ
ဗုဒၶဘာသာေခါင္းစဥ္မ်ားႏွင့္ ခရစ္ယာန္ဘာသာေခါင္းေဆာင္မ်ား၏
ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ အျပန္အလွန္
ေဝဖန္တင္ျပတိုက္ခိုက္ေဟာေျပာႏိုင္ေသာ ဓမၼသေဘာတရားျငင္းခံုပြဲမ်ိဳးသည္
ဓမၼဝိဝါဒပြဲ၊ ဓမၼစကားရည္လုပြဲျဖစ္သည္၊ အလြန္အဆင့္အတန္းျမင့္မားသည္။
ထိုပြဲအတြင္းဘာသာေျပာင္းကိုးကြယ္မႈ လြတ္လပ္စြာျပဳႏိုင္သည္။ ထိုပြဲမ်ိဳး
ကမၻာ့အျခား တစ္ေနရာတြင္ ရွိခဲ့သည္ဟု မၾကားစဘူးေပ။ ထိုပြဲမ်ိဳးႏွင့္
အရိယဓမၼ၏ တကိုေတာ္တည္း ပထမရေသာ ပြဲမ်ိဳးသည္ လံုးဝမတူေပ။
တရားေဟာေျပာပြဲ၊ တရားေဆြးေႏြးပြဲ၊ တရားျပိဳင္ပြဲ (၃) ပြဲမဟုတ္ေသာ မတရားပြဲ တမ်ိဳးျဖင့္ စိတ္ၾကိဳက္ဖန္တီးေသာ ဓမၼဇာတ္ေကာင္ ဆရာၾကီးမ်ားကို အႏိုင္ယူကာ မွတ္တမ္းတင္ထားေသာစာအုပ္ဟု "ဗုဒၶဝါဒ ျပႆနာမ်ား" က်မ္းကို ဂုဏ္ျပဳလွ်င္ မမွားႏိုင္ဟု ထင္မိပါသည္။
ဟိႏၵဴဘာသာဓမၼဇာတ္ေကာင္ဆရာၾကီးကို
ေဝဒက်မ္းမ်ား၊ ပူရဏ္မ်ားကို ေကာင္းစြာ ကြ်မ္းက်င္သည့္ ဟိႏၵဴဘုန္းေတာ္ၾကီး
ပ႑ိတ္အက္စ္႐ႈကာလဂ်ီဟု ဂုဏ္ထူးဝိေသသ အမည္နာမသတ္မွတ္ထားသည္။ သို႔ရာတြင္
အရိယဓမၼ၏စြပ္စြဲေဝဖန္ ပုတ္ခတ္ခ်က္မ်ားကို ဝန္မခံဟု ဆိုကာ သဘာပတိဆိုသူက "မေျဖပဲ တရားပြဲမွ ထြက္သြားလွ်င္ ပ႑ိတ္ၾကီးဟာ ေပးထားတဲ့ အာမခံခ်က္ေတြကို ခ်ိဳးေဖာက္တဲ့ အေနျဖင့္ တရားစြဲဖို႔ပဲရွိပါေတာ့တယ္"။ ဟုေျပာခဲ့သည္။ မတရားပြဲမွ တရားစြဲပြဲအဆင့္သို႔ ေရာက္လုမတတ္ျဖစ္ခဲ့ရေလသည္။ ဗုဒၶ၏ အေမးကို မေျဖဆိုက သစၥက၏ ဦးေခါင္းကို ဝရဇိန္လက္နက္ျဖင့္ (ရ) စိပ္ခြဲမည္ဟု အၾကမ္းဖက္ခ်ိန္းေျခာက္ေသာ သိၾကားမင္းကို ေျပး၍ပင္ သတိရမိေတာ့သည္။
ခရစ္ယာန္
ဘာသာဓမၼဇာတ္ေကာင္ ဆရာၾကီးကိုလည္း ခရစ္ယာန္ ဘုန္းၾကီး ေဂ်ဝီလ္ဆင္ဆင္ အမ္ေအ (
ေအာက္စဖို႔တကၠသိုလ္)၊ ဘံုဘိုင္ျမိဳ႔အယ္လီဖင့္စတုန္းေကာလိပ္ေကာင္း
ပညာရွင္ၾကီးအျဖစ္ ဂုဏ္ျပဳေဖၚျပထားပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ဥပုဒ္စာေျဖ
သင္တန္းေက်ာင္းမွ ကေလး သူငယ္မ်ားပင္ သိႏိုင္ေသာ ခရစ္ေတာ္အေၾကာင္းကို မသိဟု
ေျဖဆိုခိုင္းေလသည္။ ကယ္တင္ျခင္းတရားအေၾကာင္းကို ခရစ္ယာန္ဘာသာပါရဂူႏွင့္တကြ
မိမိ၏ အဂၤလန္ျပည္ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ၾကီးပင္ မရွင္းျပႏိုင္ေၾကာင္း
ဝန္ခံခိုင္းေလသည္။ ဤမွ်ေလာက္ေအာင္ႏိုင္ေသာ အရွင္အရိယဓမၼေပတကား။
စာမ်က္ႏွာ
(၁၁၃) တြင္ ေဖၚျပထားေသာ ဓမၼအေတြးအေခၚမပါ၊ ကေလးကုလားဆန္ေသာ
အေမးအေျဖတစ္စံုကို ေအာက္တြင္ ေဖၚျပလိုက္သည္။ အရွင္အရိယဓမၼ "ဒါျဖင့္
ခရစ္ေတာ္ဟာ ဖခင္ထာဝရဘုရားသခင္ရဲ့ အမိန္႔ေတာ္ကို ေစာင့္ေနဆဲ ( ၁၈)
ႏွစ္တာကာလအတြင္း ေသၾကရတဲ့ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ လူေတြဟာ
ေကာင္းကင္ဘံုနန္းကို သြားမလား၊ ငရဲျပည္ကိုပဲ သြားၾကရသလား?"
- သူသည ္လက္သမားသားမဟုတ္ေလာ?
-မာရိ၏ သားမဟုတ္ေလာ?
-ယာကုပ္၊ ေယာေသ၊ ယုဒ၊ ရွိမုန္တို႔၏ အကိုမဟုတ္ေလာ?
-သူ႔ႏွစ္မမ်ားသည္လည္း ငါတို႔ႏွင့္ အနီးအပါးမွာေနၾကသည္ မဟုတ္ေလာ?
အထက္ပါ အေမးမ်ားကို သူ၏ဓမၼဇာတ္ေကာင္ျဖစ္ေသာ ခရစ္ယာန္ ဓမၼပါရဂူဆရာေတာ္ၾကီးက-
"ဒီ(၁၈)ႏွစ္တာ
ကာလအတြင္း ေသေၾကပ်က္စီးၾကရတဲ့ လူေတြဟာ အကုသိုလ္ကံထဲကနစ္မြန္းျပီး
ငရဲဘံုသို႔ ေရာက္ၾကရပါတယ္ဆရာေတာ္၊ ဘာျပဳလို႔လည္းဆိုေတာ့ အဲ့ဒီလူသားေတြအတြက္
ေကာင္းကင္ဘံုနန္း မဖြင့္ေသးလို႔ပါဆရာေတာ္" ဟူသတည္း။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ဓမၼသဘင္တကယ္ရွိခဲ့ဟန္ဇာတ္လမ္းတစ္ပုဒ္ကား တည္ရွိေနေလျပီ။
ထိုဇာတ္မွ အခန္းအခ်ိဳ႔ကို တတ္စြမ္းသမွ်တင္ျပခဲ့ျပီ။ ထိုဇာတ္လမ္း သေႏၶတည္ရာ
"ဗုဒၶဝါဒ ျပႆနာမ်ား" စာအုပ္တိမ္ျမဳပ္ကာလ သေႏၶတည္ကာလကားရွည္လွ်ားလွေပ၏။
"ဗုဒၶဝါဒ ျပႆနာမ်ား" စာအုပ္တိမ္ျမဳပ္ကာလ
အရိယဓမၼ၏ အတၳဳပၸတၱိကို ယခုေနာက္ဆံုး နဝမၾကယ္ပြင့္ အမွတ္အသားအားျဖင့္ ေဖၚျပခ်က္ကား-
၁၉၃၈
ခုႏွစ္ အိႏၵိယျပည္မွ ေတာင္တြင္းၾကီးျပန္လာျပီး အေမရိကန္သို႔ၾကြေရာက္ရန္
ၾကံစည္ျပန္ေလသည္။ အေမရိကန္ သမတရုစဘဲ့ထံသို႔ အေမရိကန္တိုက္၌
ဗုဒၶသာသာနာျပဳခြင့္ေတာင္းခံခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ မည္သည့္ဘာသာဝင္
သာသနာျပဳမဆိုသြားေရာက္ သာသနာျပဳႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံ၏ သမတထံသို႔
ေရးၾကီးခြင္က်ယ္ခြင့္ေတာင္းျခင္းျဖစ္သည္။ ယဥ္ေက်းေသာ သမတၾကီးက
ကန္႔ကြက္ပိတ္ပင္စရာမရွိေၾကာင္း စာျပန္ခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ ဤသို႔ျဖင့္
အေမရိကန္သို႔သာသနာျပဳၾကြသြားခဲ့သည္။ အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ အတိအက်
မေဖၚျပထားေခ်။ သို႔ရာတြင္ ရုစဘဲ၏ တတိယ သမတသက္တမ္း ( ၁၉၄၀-၄၄)
အတြင္းျဖစ္ႏိုင္စရာရွိသည္။ ျမန္မာျပည္မွ ေနာက္ဆံုးထြက္ခြာျခင္းျဖစ္သည္။
ဗုဒၼဝါဒျပႆနာမ်ား စာအုပ္မူၾကမ္းကို အဘယ္အခ်ိန္တြင္ စတင္ျပဳစုခဲ့သနည္း။ အေမးအေျဖပြဲျပဳစဥ္ ၁၉၃၆-၃၈ ကာလအတြင္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ေလာ? အိႏၵိယတြင္ေလာ? ျမန္မာျပည္မွာေလာ? အေမရိကတြင္ေလာ? ျမန္မာဘာသာမျပန္မီ အႏွစ္ (၃၀) လံုးလံုး (၁၉၃၈-၁၉၆၈) အတြင္ ထိုစာအုပ္အဘယ္မွာ ရွိေနခဲ့သနည္း? အရိယဓမၼလက္ထဲမွာေလာ? ေတာင္တြင္းႀကီးသွ်င္ဥကၠ႒လက္ထဲမွာေလာ? ဝင္းေမာ္ဦး စာအုပ္တိုက္သို႔ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ေရာက္သြားသလည္း? ....
စသည္စသည္ေသာ ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာျဖင့္ သုေတသနျပဳဘြယ္မ်ားစြာရွိေနပါသည္။
ျဖစ္စဥ္ကာလ၊ ျဖစ္ရပ္ကိစၥမ်ားကို အတိအက်မသိရေသးေသာ္လည္း ျပဳစုထားေၾကာင္းကား
ထင္ရွားလွေပ၏။
ဥပမာ-
စာမ်က္ႏွာ
(၁၆၉)တြင္ "... ဒါ့ေၾကာင့္ တကယ့္မွန္ကန္တဲ့တရားကို သိလိုနာလိုၾကလို႔
ယခုလိုဒီေနရာမ်ီုးမွာ လာေရာက္စုေဝးၾကတဲ့ ဒါယကာ၊ ဒါယကာမအားလံုးကို ဦးပဥၥင္းက
ဘယ္ဘာသာ၊ ဘယ္တရား၊ ဘယ္အယူဝါဒကိုမွ် မေထာက္မညႇာပဲေဟာေျပာတဲ့အတြက္
စိတ္လက္မသာမယာျဖစ္ဖို႔လည္း ေတာင္းပန္ပါတယ္။ ဦးပဥၶင္းကိုယ္တိုင္ ကမၻာမွာရွိတဲ့ ဘာသာတရားအယူအဆဝါဒေပါင္း (၂၉)မ်ိဳးကို (၂၂) ႏွစ္ေက်ာ္ေလ့လာလိုက္စားျပီးမွ
သစၥာဝါဒီကိုေတြ႔ရွိရလို႔ ဒီလို သစၥာဝါဒီကိုလက္ခံကာ
အလြန္စိတ္အားထက္သန္လွတဲ့ ဗရင္ဂ်ီဘာသာဝင္တစ္ေယာက္အျဖစ္က ဗုဒၶဘာသာ
သာသနာေဘာင့္ထဲကိုဝင္ျပီး သာသနာ့ဝန္ထမ္းရဟန္းဘဝကို ခံယူခဲ့ရျခင္းျဖစ္ပါတယ္"
ဤစကားေျပာခ်ိန္တြင္ အရိယဓမၼသည္အသက္သည္ (၃၄)ႏွစ္မွ်သာရွိေသးသည္။
ဗုဒၶဘာသာကို သုေတသနအဆင့္ျဖင့္ ေလ့လာခ်ိန္မွာ ( ၄ ) ႏွစ္မွ်သာရွိေသးသည္။
ဗရင္ဂ်ီဘာသာမွ ဗုဒၶဘာသာသို႔ ကူးေျပာင္းခဲ့သည့္ကာလသည္ ( ၇ )
ႏွစ္ထက္မပိုေသးေခ်။ အကယ္၍ ၾကိဳတင္ေလ့လာခဲ့လွ်င္ အသက္ (၁၂) ႏွစ္သားမွ
စတင္ေလ့လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ရေပလိမ့္မည္။ ( ၃၄-၂၂=၁၂) လံုးလံုး
လံုးဝမျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း သူ၏မရင့္က်က္ျခင္း၊ မယဥ္ေက်းေသာ စာေပဘဝက
သက္ေသခံေနသည္။ မေလးနက္ေသာ ဓမၼေတြးေခၚမႈကလည္း သူ၏ဘဝအမွန္ကို
ေဖၚျပေနသေယာင္တကား။
အႏွစ္ (၃၀) လံုးလံုး "ဗုဒၶဝါဒ ျပႆနာမ်ား" စာအုပ္ကို ပံုသြင္းဖန္ဆင္းေနသူကား မည္သူနည္း? မည္သည့္ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိသနည္း? လွ်ိဳ႔ဝွက္နက္နဲေသာ ဂမၻီရလိုင္းဝင္ အံ့မခန္းေသာ စာအုပ္အျဖစ္ထားလိုက္ၾကပါစို႔။
ႏွစ္ဘက္ေသာ
စာဖတ္ဓမၼမိတ္ေဆြအားလံုး ႏွလံုးစိတ္ဝမ္းေအးခ်မ္းၾကပါေစ။ အလင္းတရားႏွင့္အတူ
အမွန္တရားသည္ အေမွာင္ႏွင့္ အမွားကို ဖယ္ရွားႏိုင္ပါေစေသာ္ဝ္။
No comments:
Post a Comment